بنابر گزارش اپلاینسایدر، جین مونستر بنیانگذار و یکی از تحلیلگران شرکت تحقیقاتی Loup Ventures در مصاحبهی اخیرش به بررسی شایعات پیرامون ورود اپل به صنعت خودرو پرداخته و ادعا کرده است که غول دنیای فناوری میتواند به بزرگترین رقیب تسلا تبدیل شود. مونستر در گفتوگو با برایان کولی از نشریهی CNET میگوید: «اپل بهوضوح برای ساخت خودرو بسیار مصمم است؛ اما این هدف شش ماه پیش مشخص نبود».
تحلیلگر Loup Ventures تعجب میکند که سهام تسلا تحت تأثیر افزایش شایعات خودروی الکتریکی اپل قرار نگرفته و سهام اپل نیز به موجب آن افزایش نیافته است. وی در گوشهای از سخنانش اذعان دارد که اپل بزرگترین رقیب تسلا خواهد بود. مونستر میگوید هر دو شرکت میتوانند در آیندهی بازار خودرو باقی بمانند و به رقابت با یکدیگر بپردازند.
گفته میشود اپل و تسلا میتوانند چالشی بسیار جدی برای کسبوکار سایر خودروسازان باشند. اعتقاد بر این است که انقلاب بعدی وسایل نقلیه از صنعت فناوری ناشی خواهد شد. مونستر میگوید:
اپل رقیب تسلا خواهد بود و تسلا باید این قضیه را درک کند. یک دههی دیگر، تسلا میتواند به سهم ٢۵ درصد از سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی رضایت دهد و اپل ۵ تا ١۵ درصد از سهم بازار را داشته باشد.
با استناد به شایعات گذشته، گمان میرود که کوپرتینوییها با معرفی خودرو قصد دارند بازار انبوه را هدف قرار دهند. برخی از تحیلگران خاطرنشان میکنند که استراتژی اپل کاملا در تضاد با شرکتهایی مانند Waymo و Cruise (متعلق به GM) است که به سمت توسعه خدمات اشتراک رانندگی با استفاده از اتومبیلهای خودران حرکت کردهاند. با این اوصاف، جاهطلبی اپل بیشتر شبیه به استراتژی تسلا خواهد بود که با تولید و عرضهی خودروهای الکتریکی خودران، موفقیت بسیاری کسب کرده است. مونستر شایعات مبنی بر احتمال ادغام تسلا و اپل را کمرنگ میداند و ادعا میکند که هر دو شرکت در رابطه با کنترل محصولاتشان بیش از حد بیرحمانه عمل میکنند. وی با بیان آدرسپذیر بودن بازار میگوید:
ابعاد دستورالعملها بزرگتر از هر چیزی خواهد بود که اپل قبلا بهدنبال آن رفته است. آنچه شرکتهای فناوری را در رقابت نگه میدارد، رشد است. تاکنون اپل هیچ توافقنامهای را با خودروسازان منعقد نکرده؛ اما این امر، نقشهی راه و دورنمای اپل برای ورود به صنعت خودرو را تغییر نمیدهد.
براساس گزارشهای قبلی، علاقهی اپل به ورود به صنعت خودرو احتمالا به بهبود تجربهی رانندگی با ادغام سختافزار، نرمافزار و خدمات منجر خواهد شد. این شرکت میتواند وارد یک صنعت بزرگ با رشد سریع شود و به طرز چشمگیری تجربهی کاربر را بهبود ببخشد. تحلیلگران بر این باور هستند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو میتواند حتی بیش از خود تجارت خودرو باشد.
بهطور کلی، گزارشهای اخیر حاکی از آن است که اهالی کوپرتینو برای برونسپاری تولید Apple Car در حال مذاکره با خودروسازان ژاپنی از جمله نیسان، هوندا و میتسوبیشی هستند. شواهد نشان میدهد که محتملترین زمان برای عرضهی نخستین نسل از اتومبیلهای اپل میتواند در بازهی زمانی ۲۰۲۴ رخ دهد.
اپل اخیرا برای دستیابی و خودکفایی در پنج فناوری اصلی سرمایهگذاری کرده است که میتواند به پیشرفت خودروی آنها در زمینهی ساخت پردازنده، باتری، دوربین، سنسورها و نمایشگر کمک شایانی کند. علاوه بر این، محرکهای رشد دیگری مانند فناوری واقعیت افزوده (AR)، سیستمهای پرداخت و بخش سلامت وجود دارند که احتمالا زودتر توسعه و گسترش مییابند؛ از اینرو افق زمانی چهارساله برای رونمایی از خودروی اپل واقعبینانه به نظر میرسد.